På uppdrag av Stua och i samarbete med Sörmlands kommuner skapade vi ett lekfullt test under början av pandemin för att påverka sörmlänningar att turista lokalt. Det långsiktiga målet var att få fler att upptäcka regionens slott och därigenom blir goda ambassadörer för Sörmland – Sveriges Slottsdestination.
Genom ett digitalt test matchas användarens personlighet och intressen med det slott som passar hen bäst. Steg för steg landar användaren med andra ord på just den upplevelse som den kommer att uppskatta mest. Härifrån delar man sedan enkelt just sitt favoritslott i sociala medier.
Testet på slottssafari.se har spridits digitalt via tävlingar i sociala medier, e-postmarknadsföring, turistbroschyrer, redaktionellt content, turistkartor och DR-utskick.
Efter en lyckad lansering av Slottssafari under 2020 har projektet nu gått in i en ny fas där funktionen och begreppet Slottssafari är väletablerat i Sörmland. Idag har över 9000 test genomförts. Det som började som en kampanj har nu blivit en vedertagen guide som används för att planera vad familjen och vännerna ska hitta på under helger, lov och semestrar.
Hur skapar man starka lokala ambassadörer för Sveriges Slottsdestination och samtidigt får fler besökare att uppleva de Sörmländska slotten? På uppdrag av Stua och i samarbete med Sörmlands kommuner skapade vi ett lekfullt test och la beslag på termen Slottssafari. Genom ett antal frågor får du nu enkelt reda på vilket som är ditt favoritslott, en plats du bara MÅSTE besöka!
Har du spelat slottsbingo? Ett underhållande sätt att uppleva de sörmländska slotten. Slottsbingo-talongen landade i brevlådorna hos 17.000 sommarbostäder men går så klart även att ladda ner digitalt.
#slottssafari
Självklart uppmanar vi genom en tävling besökarna att tagga sina bilder för att öka spridningen i sociala medier. Det stärker både begreppet slottssafari och Sörmland som Sveriges slottsdestination.