Idag råder det en stor brist på servicetekniker inom transportbranschen. Hur lyckas man byta ut den missvisande bilden av ett hårt jobb i en smutsig serviceverkstad, höja statusen på yrket och locka fler unga att utbilda sig till servicetekniker?

Scania Sveriges återförsäljare runt om i landet hade behov av att skapa en rikstäckande rekryteringskampanj med syfte att locka fler ungdomar att söka till fordonsutbildning samt att få fler servicetekniker till verkstäderna runtom i landet.

Genom gamification, en rikstäckande turné och en kampanj som fokuserar på de underliggande färdigheter som krävs i yrket lyckades vi påbörja en förändringsresa och en uppdaterad bild av ett viktigt yrke i teknikens framkant.

Med hjälp av en specialbyggd lastbilstrailer besökte kampanjen ett 30-tal städer, vid olika event, festivaler, gymnasiemässor och skolor. Inne i trailer ställdes deltagarna inför en rad klurigheter och problemlösningar som de skulle ”knäcka”, samtidigt som de fick kontakt med Scanias medarbetare och även kunnat söka jobb direkt på plats eller online.

Över 200 000 besök på kampanjsidan, fler 50 000 deltagare i online-spelet samt drygt 1200 arbetsansökningar talar sitt tydliga språk; bilden av yrket är på väg att ändras!

Kampanjen belönades i Magnet Awards med silver i kategorin Professionals och en bronsplacering i tävlingens mest prestigefyllda kategori Grand Prix.