Uppdragsgivare

Scania


<strong>Insats</strong>

Hur kan du entusiasmerad ina kunder inför något så torrt och tråkigt som en kommande lagförändring? En lagförändring som dessutom kommer att innebära utgifter och administrativt krångel för kunden? Som i all annan kommunikation gäller det att se tillkundens behov och få dem att känna att du hjälper dem hela vägen.

När reglerna för färdskrivare i den tunga trafiken ändrades tog Scania på sig ledartröjan och gick tidigt ut och informerade sina kunder om de nya reglerna, tidplanen och vad kunderna behövde göra för att uppfylla reglerna. Självklart även med en uppmaning om att installera den uppdaterade färdskrivaren i någon av Scanias verkstäder.

Fokus i kampanjen låg dels på att väcka uppmärksamhet för den kommande regelförändringen, dels att skapa en känsla av att tiden är begränsad. Vi tog ett för målgruppen känt och uppskattat motiv; Scanias fordon i sitt naturliga element, men la till en extra dimension för att understryka budskapet och få en känsla av förhöjd realism.

Kampanjen riktade sig till hela Europa, samt de marknader som har trafik in och ut ur Europa, så budskap, bildspråk och motiv behövde vara allmängiltigt, tydligt och direkt utan att bli slätstruket. Till dags dato har kampanjen använts i 22 länder

Hur kan du entusiasmera dina kunder inför något så torrt och tråkigt som en kommande lagförändring? En lagförändring som dessutom kommer att innebära utgifter och administrativt krångel för kunden? Som i all annan kommunikation gäller det att se till kundens behov och få dem att känna att du hjälper dem hela vägen.

När reglerna för färdskrivare i den tunga trafiken ändrades tog Scania på sig ledartröjan och gick tidigt ut och informerade sina kunder om de nya reglerna, tidplanen och vad åkerier behövde göra för att uppfylla reglerna. Självklart även med en uppmaning om att installera den uppdaterade färdskrivaren i någon av Scanias verkstäder.

–––

Fokus i kampanjen låg på att väcka uppmärksamhet för den kommande regelförändringen och ge målgruppen den information de sökte. För att trycka på ämnets akuta påverkan på kundernas verksamhet skapade vi en kampanj med ett överdramatiserat budskap. Flygande lastbilar på väg att installera den nya färdskrivaren för att först nå fördelarna blev den visuella lösningen.

Kampanjen riktade sig till hela Europa, samt de marknader som har trafik in och ut ur Europa. Get First In Line-kampanjen har tagits ut på 16 marknader.