The Big Mission

Scania Sverige

The Big Mission

  • Employer Branding
  • Digitalt test
  • Event

Idag råder det en stor brist på servicetekniker inom transportbranschen. Hur lyckas man byta ut den missvisande bilden av ett hårt jobb i en smutsig serviceverkstad, höja statusen på yrket och locka fler unga att utbilda sig till servicetekniker?

Scania Sveriges återförsäljare runt om i landet hade behov av att skapa en rikstäckande rekryteringskampanj med syfte att locka fler ungdomar att söka till fordonsutbildning samt att få fler servicetekniker till verkstäderna runtom i landet.

Genom gamification, en rikstäckande turné och en kampanj som fokuserar på de underliggande färdigheter som krävs i yrket lyckades vi påbörja en förändringsresa och en uppdaterad bild av ett viktigt yrke i teknikens framkant.

Med hjälp av en specialbyggd lastbilstrailer besökte kampanjen ett 30-tal städer, vid olika event, festivaler, gymnasiemässor och skolor. Inne i trailer ställdes deltagarna inför en rad klurigheter och problemlösningar som de skulle ”knäcka”, samtidigt som de fick kontakt med Scanias medarbetare och även kunnat söka jobb direkt på plats eller online.

Över 200 000 besök på kampanjsidan, fler 50 000 deltagare i online-spelet samt drygt 1200 arbetsansökningar talar sitt tydliga språk; bilden av yrket är på väg att ändras!

Kampanjen belönades i Magnet Awards med silver i kategorin Professionals och en bronsplacering i tävlingens mest prestigefyllda kategori Grand Prix.


Upp till bevis

Scania Sverige

Youtube-serie för lastbils­fans

  • Youtube-serie

Med målsättningen att lyfta unika produktfördelar på ett spännande och relevant sätt har vi tillsammans med Scania Sverige skapat Youtube-succén Upp till bevis. En programserie där följarna får möta lastbils-experten Joar Turesson när han utsätter Scanias senaste modeller för tuffa tester.

För att lyckas ge ett tydligt värde till kunderna arbetar vi med att skapa en ärlig och transparent bild samtidigt som det hela tiden finns spänningsmoment som driver dramaturgin framåt. Resultatet är en programserie som uppskattas av såväl rationella beslutsfattare som inbitna lastbilsnördar.

”Hur snabbt kan man backa en lastbil?” ”Hur brant kan man starta med en V8?” ”Hur tyst går det att rangera med den nya el-lastbilen?” Det är några av de frågor som programmen nördar ner sig i. Produktfördelar dramatiseras och visas upp på ett nytt sätt som bygger fler fans till ett redan otroligt starkt varumärke.

Serien har idag närmare en halv miljon visningar och vi fortsätter utveckla konceptet i nya avsnitt.

Se avsnitten

A small sign

Stua

A small sign

  • Gerilla
  • PR

Stua har som uppdrag att marknadsföra Sörmland mot utländska besökare. Som strategi har man valt att fokusera på det som gör Sörmland unikt; regionens alla slott och herresäten.

Flest utländska turister hittar man i Stockholm. Men hur får man dem att ta sig vidare till Sörmland?

Det enkla greppet blev att en tidig morgon smyga upp en skylt på en av Sveriges mest turisttäta platser; Järntorget i Gamla Stan. En skylt som visade alternativ till det mest uppenbara besöksmålet; Stockholms slott. På skylten pekade vi i stället ut alla de slott som finns strax utanför storstaden. Och som är bra mycket vackrare än just Stockholms slott.

Kampanjen nominerades till utmärkelsen Placebrander of the Year och efter fem år plockades skylten (som kostade 2.000 kr att trycka) ner.


Slottssafari

Stua

Slottssafari

  • Test
  • Digitalt
  • Lojalitet

På uppdrag av Stua och i samarbete med Sörmlands kommuner skapade vi ett lekfullt test under början av pandemin för att påverka sörmlänningar att turista lokalt. Det långsiktiga målet var att få fler att upptäcka regionens slott och därigenom blir goda ambassadörer för Sörmland – Sveriges Slottsdestination.

Genom ett digitalt test matchas användarens personlighet och intressen med det slott som passar hen bäst. Steg för steg landar användaren med andra ord på just den upplevelse som den kommer att uppskatta mest. Härifrån delar man sedan enkelt just sitt favoritslott i sociala medier.

Testet på slottssafari.se har spridits digitalt via tävlingar i sociala medier, e-postmarknadsföring, turistbroschyrer, redaktionellt content, turistkartor och DR-utskick.

Efter en lyckad lansering av Slottssafari under 2020 har projektet nu gått in i en ny fas där funktionen och begreppet Slottssafari är väletablerat i Sörmland. Idag har över 9000 test genomförts. Det som började som en kampanj har nu blivit en vedertagen guide som används för att planera vad familjen och vännerna ska hitta på under helger, lov och semestrar.

slottssafari.se

Hur skapar man starka lokala ambassadörer för Sveriges Slottsdestination och samtidigt får fler besökare att uppleva de Sörmländska slotten? På uppdrag av Stua och i samarbete med Sörmlands kommuner skapade vi ett lekfullt test och la beslag på termen Slottssafari. Genom ett antal frågor får du nu enkelt reda på vilket som är ditt favoritslott, en plats du bara MÅSTE besöka!

Har du spelat slottsbingo? Ett underhållande sätt att uppleva de sörmländska slotten. Slottsbingo-talongen landade i brevlådorna hos 17.000 sommarbostäder men går så klart även att ladda ner digitalt.

#slottssafari

Självklart uppmanar vi genom en tävling besökarna att tagga sina bilder för att öka spridningen i sociala medier. Det stärker både begreppet slottssafari och Sörmland som Sveriges slottsdestination.


Årets Sommarjobbare

Svenska Kulturpärlor

Årets Sommarjobbare

  • PR
  • Employer branding

Årets Sommarjobbare har instiftats på initiativ av Svenska Kulturpärlor för att lyfta unga i hotell- och restaurangbranschen och visa på vilka karriärmöjligheter branschen erbjuder. Alla hotell, vandrarhem, B&B, restauranger, barer och caféer har haft möjlighet att nominera sina bästa sommarjobbare.


Nära till varandra

Oxelösunds kommun

Arbetsgivar­varumärke med teamkänsla i fokus

  • Employer branding
  • Content

Med målet att öka attraktionskraften för Oxelösund som arbetsgivare och skapa stolta medarbetare ledde vi genom workshops, research och analyser arbetet med att ta en plattform för kommunens arbetsgivarvarumärke.

Två är starkare än en

Kommunens arbetssätt och insikten att ”två är starkare än en” ledde fram till budskapet ”Nära till varandra” som Oxelösunds kommun nu omfamnar i sitt arbetsgivarvarumärke. Ett tacksamt statement som bevisas genom medarbetares olika berättelser om hur de växer genom att utbyta kompetenser och idéer med varandra.

Med en stark plattform som grund bygger vi vidare kommunikationen i sociala medier, film och tidningen ”Jobbarkompisar”. Rätt argument, ett tydligt manér, och goda exempel bidrar till en arbetsplats med stolta medarbetare.


Framtidens stad

Oxelösunds kommun

Framtidens stad

  • Event

För att uppmuntra fler att delta i medborgardialogen för Oxelösunds kommuns nya översiktsplan tog vi hjälp av VR. Genom att retuschera 360-dokumenterade platser i kommunen, så att de visade på hur det skulle kunna se ut år 2030, kunde medborgarna förflytta sig 13 år in i framtiden.

Kampanjen skapade kännedom och engagemang i målgrupper som tidigare varit svåra att nå. Dessutom fick kampanjen uppmärksamhet i såväl branschpress som lokal media och stärkte kommunen som en innovativ organisation. Nu återstår bara att vänta till år 2030 för att se vad som blir verklighet!

VR

Memories

Alzheimerfonden

Hoppfull ton kring ett allvarligt ämne

  • Magasin
  • Content
  • Lojalitet

Demenssjukdomar är de enda av våra folksjukdomar som fortfarande är helt obotliga och till hundra procent dödliga. Med uppdraget att engagera månadsgivare, beslutsfattare och sponsorer producerar vi för Alzheimerfonden magasinet Memories.

En pusselbit till att organisationens bidrag till forskning slagit rekord under de senaste åren.

Alzheimerfonden är den insamlingsorganisation i Sverige som bidrar allra mest till forskningen kring demenssjukdomar och magasinet en pusselbit till att organisationens bidrag till forskning slagit rekord under de senaste åren.

Med en hoppfylld ton, packad med de senaste framstegen inom forskningen, lockar artiklar och intervjuer till läsning och visar att gåtan kring Alzheimers är på väg att lösas.

Memories är ett kvalitetsmagasin som nominerats till Publishingpriset 2021 och som fortsätter väcka engagemang kring en av sjukvårdens största utmaningar.