Besöksnäringen

Gäster gillar film!

By 30 oktober, 2014 No Comments

Enligt en undersökning som amerikanska Software Advice nyligen gjort är det allt fler som vill se en film från den hotellanläggning de planerar att bo på. Hela 51% av nöjesturisterna och 69 % av affärsresenärerna tittar på film online innan de bokar.

I undersökningen framkommer också man helst ser filmen på hotellets egen webbplats (50%), därefter kommer att man vill se den på Youtube (34%) följt av Facebook (12%) och Instragram (5%).

Undersökningen går även in på vad besökarna vill att filmerna handlar om. Generellt sett kan man säga att man vill få en bild av anläggningen, med allt från rummen, hur hotellet är beläget, till restauranger, lobby och spa. Att filmen är redovisande snarare än underhållande uppges vara av större intresse.

Intressant är också att man helst ser en gäst som röst/huvudperson i filmen, eller i andra hand att filmen saknar kommentator. Att ägare/VD medverkar upplevs som mindre intressant. Gästutlåtanden upplevs alltså även i detta sammanhang som trovärdigt.

Sammanfattningsvis är rådet att hotell har kortare filmer som visar hur anläggningen ser ut och som görs tillgängliga både via den egna webbplatsen och via Youtube.

Leave a Reply

sjutton − nio =