Debatterad film för British Columbia

Nog är den häpnadsväckande vacker och otroligt välproducerad men frågorna som ställs kring den både risade och rosade filmen är möjligen mer intressanta än de dryga tre minuter naturepos vi får se. Är det för pretentiöst? Tilltalas målgruppen av den här typen av ”Discovery-tv”? Och framförallt: fungerar det?

Filmen lanserar Destination British Columbias nya strategi för att öka antalet turister till B.C. Redan idag är besöksnäringen regionens tredje största näring. Men trotts att filmen debatteras på nätet har den till dags dato ännu inte nått den virala spridning man kanske hoppats på. Gissningsvis eftersom den, som flera kritiker menar, saknar intrig. Visst; det är vackert och smäktande men därmed tappar man också spänningen, den kreativa idén och det uppseendeväckande som krävs för att nå en klickframgång på nätet idag. Kanske är det också längden på filmen avskräcker? Kanske ”vackert” inte räcker som argument 2014?

Nya Zeland är ju en annan destination med liknande möjligheter. Men Sagan om Ringen filmerna som visar upp den destination är ju närmare 3 timmar. Dessutom bidrar de också till en story telling man kan följa på plats.

Oavsett vad man tycker kan vi alla hålla med om att det är ett mästerligt hantverk även i det här fallet. Men känslan vi bär med oss efter att ha sett B.C.-filmen är nog mest; hur stor är sannolikheten att vi får uppleva detta om vi reser hit? Kanske om man kommer i egen helikopter…